پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)

پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)

پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)

پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)

پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)
حوزه بسیج امام موسی کاظم (علیه السلام)
ناحیه بسیج امام رضا (علیه السلام)

 

اقتصاد مقاومتی چیست؟

اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست بلکه اقتصادی است که بتواند در مقابل بحران ها و جزر و مدهای بین الملل مقاوم باشد.

 اوّلاً یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ما است ــ این آن جنبه‌ی مثبت ــ امّا منحصر به کشور ما هم نیست؛ یعنی بسیاری از کشورها، امروز با توجّه به این تکانه‌های اجتماعی و زیروروشدن‌های اقتصادی‌ای که در این بیست سی سال گذشته اتّفاق افتاده است، متناسب با شرایط خودشان به فکر یک چنین کاری افتاده‌اند.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت یازدهم 1393

 

پرهیز از اسراف

امسال همه سعی کنند اسراف را کنار بگذارند. متاسفانه در زندگی های ما اسراف وجود دارد. اسراف یعنی تضییع نعمت الهی یعنی نشناختن قدر نعمت الهی . منکراتی که در سطح جامعه وجود دارد و می شود از آنها نهی کرد و باید نهی کرد از جمله اینهاست : اتلاف منابع عمومی اتلاف منابع حیاتی اتلاف برق اتلاف وسایل سوخت اتلاف مواد غذایی اسراف در آب و اسراف در نان.

بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران 1379

 

مصرف کالای داخلی

مصرف خودمان را باید از تولیدات خودمان انتخاب کنیم. اینکه کسانى همه‌اش دنبال مارکها و برندهاى خارجى و اسمهاى خارجى باشند، خطاست؛ فرونشاندن یک هوس شخصى است، اما ضربه‌زدن به یک کار عمومى و اصلى است. مصرف داخلى، تولید داخلى را افزایش میدهد؛ تولید داخلى که افزایش پیدا کرد  بیکارى برطرف میشود. تولید که رونق بگیرد، یعنى تورم کم بشود، گرانى کم بشود، اشتغال افزایش پیدا کند؛ اینها همه به هم متصل است.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم اسفراین 1391

فعالیت تولیدی

صاحبان سرمایه در کشور، فعّالیّت تولیدی را ترجیح بدهند بر فعّالیّتهای دیگر. ما دیدیم کسانی را که سرمایه‌ای داشتند ــ کم یا زیاد ــ و میتوانستند این را در یک راه‌هایی به کار بیندازند و درآمدهای زیادی کسب کنند، نکردند؛ رفتند سراغ تولید؛ گفتند میخواهیم تولید کشور تقویت بشود؛ این حسنه است، این صدقه است، این جزو بهترین کارها است؛ کسانی که دارای سرمایه هستند ــ چه سرمایه‌های کم، چه سرمایه‌های افزون ــ آن را بیشتر در خدمت تولید کشور بگذارند.

بیانات مقام معظم رهبری در حرم رضوی 1393

کارآفرینی

کارآفرینى، ایجاد اشتغال در کشور موجب میشود که ثروت تولید بشود؛ همچنانى که سرمایه و سرمایه‌دار، ایجاد کار میکند - چه سرمایه‌ى مالى، چه سرمایه‌ى علمى - کارگر هم ایجاد سرمایه میکند، ایجاد ثروت میکند. این البته یک جنبه‌ى مهمى است در اشتغال، اما اهمیت اشتغال فقط این نیست. یک بعد دیگر اهمیت اشتغال این است که شما یک گنج را دارید استخراج میکنید. یک انسانى که در او استعدادهائى وجود دارد، میتواند تولید کند، میتواند بیافریند، این افتاده بود آنجا، شما دست او را به کار بند خیلى اهمیت دارد.

بیانات مقام  معظم رهبری در جمع کارآفرینان 1389

 

کارمتقن

مکرر این گفته‌ى پیامبر عظیم‌الشأن را عرض کردیم که فرمود: رحم اللَّه إمراً عمل عملاً فاتقنه؛ رحمت خدا بر آن انسانى که کارى را به دست میگیرد و آن را متقن و درست و کامل انجام میدهد. این در مورد من، شما، یکایک افراد کارگر، معلم، پرستار و سایر مشاغل و حرفه‌ها و مسئولیتها صادق است. کارى را که به عهده گرفتیم، آن را متقن و کامل انجام بدهیم.

 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعى از معلمان، پرستاران و کارگران 1388

 

مبارزه با معضل قاچاق

رواج قاچاق، یک معضل بزرگ است. یک عدّه راه قاچاق را که راهِ بسیار ناسالمى است در پیش گرفته‌اند؛ هم به مردم و هم به استان ظلم مى‌کنند. تولید داخلى را به شکست مى‌کشانند. به جاى این که به تولید روى آورند و کشور و شهر و استان خودشان را آباد کنند، به کارهاى نا سالم و خلاف قانون مى‌پردازند که یقیناً جز فساد براى مردم، هیچ اثرى ندارد؛ اگر چه براى خود آنها پولهاى باد آورده‌اى را به ارمغان مى‌آورد! این هم یک معضل بزرگ است.

بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم ارومیه 1375

 علم محوری

پیشرفت مادى کشور در درجه‌ى اول، متوقف بر دو عنصر است: یک عنصر، عنصر علم است؛ یک عنصر، عنصر تولید است. اگر علم نباشد، تولید هم صدمه مى‌بیند؛ کشور با علم پیش میرود. اگر علم باشد، اما بر اساس این علم و بر بنیاد دانش، تولید تحول و تکامل و افزایش پیدا نکند، باز کشور درجا میزند. عیب کار ما در دوران حکومت طواغیت این بود که نه علم داشتیم، و چون علم نبود، نه تولید متکى بر پایه‌ى علم و پیشرونده و رشدیابنده داشتیم.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران سراسر کشور 1389

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی