پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)

پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)

پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)

پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)

پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)
حوزه بسیج امام موسی کاظم (علیه السلام)
ناحیه بسیج امام رضا (علیه السلام)


انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از انقلاب ، در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ خورشیدی،با شرکت حدود 11 میلیون نفر (60 درصد واجدین شرایط) برگزار گردید. بیشتر نمایندگان حاضر در این دوره از مجلس، در دوره رژیم پهلوی، از زندانیان سیاسی بودند و ریاست آن بر عهده آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفت. یکی از ویژگی های این دوره حضور گروه هایی مانند مجاهدین خلق، جبهه ملی، حزب توده و دیگر احزاب بعضا معاند و معارض با نظام در مجلس بود؛ لذا حضرت امام خمینی طی پیامی فرمودند: "خـوف آن دارم کـه تـبـلیـغـات بـراى اشخاصی که به اسلام و جمهورى اسلامى اعتقاد ندارند و اعمال و گفتار آنان در این یک سال شاهد آن است و اکنون براى راه پیدا کردن به مـجـلس و بـراى کـارشـکـنـى و جـنـجال در محیط مقدس مجلس شوراى اسلامى، خود را هوادار اسـلام و مـسـلمـانـان جـا مـى زنـنـد، در قـشـرى از مـلت و جـوانـان پـاکـدل تـأثـیـر کند و آرای مقدس خود را به کسانى دهند که به نفع اجانب، با اسلام و جـمـهـورى اسـلامـى مـخـالفـت اسـاسـى دارند."

انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ 26 فروردین 1363 با حضور بیش از 15 میلیون نفر (65 درصد واجدین شرایط) برگزار شد. در این دوره که جناح راست اکثریت کرسی های مجلس را به خود اختصاص داد و ریاست مجلس به هاشمی رفسنجانی رسید.

انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی 19 فروردین1367 و با شرکت 16 میلیون رای دهنده (60 درصد واجدین شرایط) برگزار گردید. در این دوره با توجه به فضای تبلیغاتی حاکم بر انتخابات و شعارهای عدالت خواهانه، مساوات جویانه و دفاع از محرومین و مستضعفان که از طرف مجمع روحانیون مبارز داده شد جناح چپ توانست اکثریت مجلس را از آن خود نماید.رییس مجلس آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود که پس از انتخاب وی بعنوان رییس جمهور، مهدی کروبی رییس مجلس شد. 

انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی 21 فروردین 1371 با حضور حدود 58 درصد واجدین شرایط برگزار گردید. در این دوره جناح راست توانست با شعار اطاعت از رهبری و حمایت از هاشمی اکثریت مجلس را تصاحب نماید و ریاست مجلس به حجه الاسلام علی اکبر ناطق نوری رسید. این اولین مجلس پس از امام و همچنین اولین مجلس پس از جنگ بود که به مجلس سازندگی شهرت یافت. در این دوره مهدی کروبی، محمد موسوی خویینی ها، محمدرضا توسلی، علی اکبر محتشمی پور، عبدالواحد موسوی لاری، فخرالدین حجازی، مرتضی الویری، سعید حجاریان، ابوالقاسم سرحدی زاده، محمد سلامتی، نجفقلی حبیبی، علیرضا محجوب، گوهرالشریعه دستغیب، فاطمه کروبی، مرضیه حدید چی دباغ و برخی دیگر از چپ های تایید صلاحیت شده، رای لازم را برای ورود به مجلس کسب نکردند. 

انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، در 18 اسفند 1374برگزار گردید. مشارکت در این دوره حدود 71 درصد بود که بیشترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس پس از انقلاب را به خود اختصاص می داد. در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر جامعه روحانیت مبارز تهران (راست) و گروه‌های پیرو خط امام (چپ) ، حزب سیاسی تازه تاسیس کارگزاران سازندگی ایران به رقابت پرداختند. در این انتخابات علی اکبر ناطق نوری، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، و فائزه هاشمی رفسنجانی، نفرات برتر پایتخت و رییس مجلس پنجم حجه السلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری بود. 

ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷ خرداد ۱۳۷۹با حضور 67 درصدی واجدین شرایط پای صندوق های رای انجام شد. در این دوره اصلاح‌طلبان اکثریت مطلق را در دست گرفتند و مهدی کروبی رییس مجلس اصلاحات شدند. در این دوره غلامعلی حداد عادل ریاست اقلیت اصولگرایان را برعهده گرفت و در مقابل هجمه های مختلف افراد و جریانات مختلف علیه نظام ایستادگی تحسین برانگیزی نشان داد. از جمله مهمترین اتفاقات این دوره که از آن به جنجالی ترین دوره مجلس یاد می شود،اتفاقات مربوط به تصویب قانون مطبوعات، قتل های زنجیره ای و حوادث کوی دانشگاه، ارسال نامه موسوم به جام زهر به رهبر انقلاب، تحصن نمایندگان در اعتراض به نظارت استصوابی شورای نگهبان، نشست فضاحت بار وین و... بود.

هفتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در نخستین روز اسفند ۱۳۸۲، درحالی برگزار شد که ده‌ها نماینده اصلاح طلب مجلس ششم، استعفا داده و در ساختمان مجلس متحصن شده بودند. در این انتخابات که با حضور 51 درصدی مردم همراه بود نواصولگرایان که با شعارهای اشرافیت ستیزانه و حمایت از مستضعفین و پایان دادن به جنجال های سیاسی چندین ساله وارد صحنه انتخابات شده بودند توانستند اکثریت مطلق مجلس را بدست آورند. ریاست مجلس هفتم به یکی از مهمترین منتقدین مجلس ششم یعنی دکتر غلامعلی حداد عادل رسید. این دوره از مجلس را می توان یکی از موفق ترین دوره ها نامید تا جایی که رهبر معظم انقلاب طی سخنرانی مبسوطی پیرامون ویژگی های منحصر به فرد این دوره فرمودند: "این مجلس در موضع رفیع و والاى مجلسِ قانونگذارى ایستاد و در همه‌ى ماجراها و فراز و نشیب‌ها، این موضعِ ضد استکبارى خودش را علناً، با صراحت، با وضوح و با منطق، بیان کرد... یکى از چیزهایى که من واقعاً باید از برادران مجلس هفتم، بخصوص جناب آقاى دکتر حداد عادل تشکر کنم این است که حقاً و انصافاً تلاش زیادى در مجلس هفتم می‌شد براى اینکه نگذارند بین دولت و بین مجلس اختلاف به وجود بیاید. واقعاً تلاش و کار می‌شد."

هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ و در نخستین سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با حضور 51 درصد واجدین شرایط برگزار شد. سرلیست انتخاباتی اصولگرایان در تهران غلامعلی حداد عادل بود که با هشتصد وپنجاه هزار رای بیشترین آرای انتخابات در حوزه تهران را به خود اختصاص داد. پیش از تشکیل مجلس هشتم، فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، تشکیل جلسه داد و از میان علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی را بعنوان رئیس مجلس هشتم برگزید. در این دوره از مجلس تنش های سیاسی کمابیش به سپهر سیاسی کشور بازگشت و با مواضع تنش برانگیز متقابل دولت و مجلس در برهه هایی به اوج خود رسید.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 12 اسفند 1390 با حضور بیش از 62 درصد واجدین شرایط برگزار شدو اصولگرایان درغیاب برخی گروه های اصلاح طلب(که انتخابات را تحریم کرده بودند) مجددا پیروز میدان شدند. با شروع این مجلس، رقابت بین حامیان حداد عادل و لاریجانی برای تصاحب ریاست مجلس بالا گرفت و به این ترتیب فراکسیون رهروان ولایت اعلام موجودیت کرد؛ فراکسیونی که اکثریت نمایندگان مجلس در آن حضور داشتند و علی لاریجانی را به صندلی ریاست مجلس رساندند. در این دوره تنش میان مجلس و دولت احمدی نژاد آنچنان بالا گرفت که رهبر انقلاب برای حل و فصل اختلاف میان این دو قوه، هیاتی را به ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین دستگاه قضایی کشور، تشکیل داد تا به حل اختلاف میان دولت و مجلس بپردازد. این در حالی بود که با پیروزی حسن روحانی در انتخابات، مجلس شورای اسلامی و به طور خاص فراکسیون رهروان ولایت به یکی از نزدیکترین گروه ها به دولت تبدیل شد و جهت انجام وعده های انتخاباتی رییس جمهور جدید از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۸
پایگاه بسیج امیرالمومنین (علیه السلام)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی